decockiesincanada.reismee.nl

Dag 15, 16, 17, 18, 19 , 20 en 21

Dag 15: Vandaag rijden we van Wels Gray Park naar Jasper National Park. Het is wat minder mooi weer en onderweg valt er wat regen op onze voorruit. Aan het einde van de middag komen we aan in Jasper. Eerst gaan we het stadje Jasper in om wat souveniers te kopen. Het is een gezellig klein (toeristisch) stadje. We maken gebruik van de plaatselijke wasserette om er een wasje te draaien. De avond en nacht blijft het nog wat regenen. Dat maakt niets uit, we vermaken ons prima in de camper met een potje Catan. Sophie was de winnaar.

Dag 16: Het is een must-do in Jasper, de Jasper Skytram. Vandaag gaan we hier met een gondel de Whistlers Mountain op. Op 2300 meter hoogte stopt de gondel en stappen we uit. Er hangen dan nog hier en daar wat wolkjes. Maar des al niet te min is het uitzicht geweldig. We volgen een wandelroute naar de top van de berg. Onderweg zien we een aantal marmotten. We hebben geluk want terwijl wij de berg op ons gemak beklimmen trekken de wolkjes weg en kunnen we genieten van een prachtig ver uitzicht. We zien de bergtoppen rondom Jasper en ook “the valley of five lakes”. Zelfs vanaf grote hoogte zien we de verschillende kleuren van deze vijf meren. In de middag gaan we naar het Maligne Lake, het grootste door gletsjers gevoede meer van de Rocky Mountains. In de omgevingvan Maligne Lake zijn we een aantal Elks (Wapiti in het Nederlands).

Dag17: We rijden vandaag over de Icefields Parkway naar Nordegg. Onderweg stoppen we bij de Athabasca Falls en de Sunwapta Falls. Ook zien we nog een zwarte beer voor onze neuzen de weg over steken. Daarna rijden we door naar de Athabasca Glacier waar we de gletsjer opgaan met een snowcoach (voertuig), een Ice explorer glacier tour. Ondanks dat het een behoorlijk toeristisch gebeuren is, is het wel heel leuk en bijzonder. Het gletsjer water kan je gewoon drinken. Op de gletsjer vullen we een leeg flesje met vers smeltwater van de gletsjer. Hierna stappen we over in een bus die ons naar de Skywalk brengt. De Skywalk is een futoristisch uitzichtpunt en hangt 280 meter boven de grond. Je loopt over glazenplaten waardoor je naar de vallei onder je voeten kan kijken. Heel leuk bedacht maar voor ons veel te commercieel en ook veel te druk. Daarna rijden we verder naar Nordegg. Op onze camping is een restaurant waar we savonds lekker eten. Na het eten zorgt Niels weer voor een gezellig kampvuurtje tot in de late uurtjes.

Dag 18: We rijden verder over de Icefields Parkway. Onderweg zien we verschillende gletsjers en ook veel meren. We stoppen bij het Bow Lake en Peyto Lake en bewonderen onderweg nog een paar mooie watervallen. Net voor Banff doen we een eerste poging om bij Lake Louise te geraken maar helaas. Het is er te druk, alle parkings en zelfs alle overflow parkings staan vol. Het is file rijden op de weg er naartoe en weer terug. We besluiten om deze mierenhoop snel te verlaten en door te rijden aar Banff. We plaatsen onze camper op de camping en worden er direct welkom geheten door de plaatselijke eenkhoorns. Deze eenkhoorns zijn niet bepaald wildlife te noemen. Ze weten precies wanneer de deur van de camper open gaat en nemen positie in bij de picknick tafel naast de camper. Vervolgens nemen dan we de bus naar Banff. Banff is de grotere zus van Jasper. Het is een gezellige plaats met winkels (lees souvenierswinkels) en restaurantjes. We lopen net als de vele andere toeristen hier wat rond, kopen wat en eten er in een van de restaurantjes.

Dag 19: Vandaag gaan we raften op de Kicking Horse River! We hebben een rafting tocht inclusief bbq lunch geboekt. Het is perfect georganiseerd en de bbq lunch is er over heerlijk. Nadat we alle instructies hebben gevolgd en onze wetsuites aan hebben gedaan, stapen we in de rubberen boot. Samen met een moeder en zoon uit Texas, een jong stel uit Denemarken en onze guide uit New Zeeland beginnen we aan onze tocht. Het is super! Raften op de Kicking Horse River is nog spectaculairder dan in Frankrijk op de Verdon. Het is in een woord: Genieten. Een geweldige tocht, een prachtige omgeving en vooral heel veel waterplezier voor ons alle vier. ‘s Avonds zij we moe en voldaan. We gaan vroeg slapen omdat we morgen heel vroeg opstaan om een tweede poging te doen Lake Louise en/of Lake Moraine te bekijken.

Dag 20: Om 06:45 uur loopt de wekker af en om 08:15 uur rijden we voorbij de eerste overflow parking die al aardig vol staan. Dat geeft niet veel hoop. En inderdaad alles staat al vol, we kunnen er niet meer bij. Het is niet te geloven! Een paar dagen later horen we dat vorig jaar de wegen bij Banff en Lake Louise waren afgesloten omdat het er te druk was. Geen probleem, wij rijden door Yoho National Park. Daar gaan we naar het Emerald Lake waar het ook prachtig is en minder druk. Dat blijkt een goede keuze. We treffen een schitterend meer waar we een kano huren en een tochtje over het meer maken. In de buurt van het Emerald Lake is een natural bridge. De natural bridge is een rotsformatie die door de jaren heen op natuurlijke wijze, door de kracht van het water, de vorm van een brug heeft aangenomen. Later op de dag rijden we door via Golden naar Revelstoke. In Revelstoke staan we op een camping direct aan het Williamsons Lake. Echt een top camping, lekker kleinschallig en super knus. Het is 33 graden en heerlijk om even af te koelen in het meer. Sophie en Niels huren een paddleboard en vermaken zich de rest van de middag prima op het meer voor onze camper.

Dag 21: Nadat we heerlijk hebben uitgeslapen en buiten hebben ontbeten, verlaten we deze leuke camping en rijden we naar Kelowna. Ondanks dat we allemaal genieten voelen we ook dat we al drie weken onderweg zijn en worden wat moe. Het is 34 graden als we op de camping in Kelowna aan komen. De camping is heel klein, schoon en gemoedelijk. De eigenaren hebben een eigen moestuintje en wat kippen. Zoals alle Canadezen zijn ze heel vriendelijk. Vanavond eten we groenten uit de moestuin en hebben we verse eieren. Verder doen we eigenlijk helemaal niks vandaag. Morgen gaan we onder begeleiding van een Nederlandse gids met de fiets over het voormalig traject van de Kettle Valley Railway, door de Myra Canyon fietsen. Onderweg fietsen we over 18 gerestaureerde spoorbruggen en twee tunnels. Ik hoop dat het daarna nog lukt om wat foto’s en tekst op de weblog te plaatsen.

Oma en opa en Alida

Dit was zo te lezen weer heel mooi om het gezien te hebben blijf er van genieten.

Amber

Hoi allen, ik kan me wel voorstellen dat jullie de moeheid inmiddels begonnen te voelen. Maar wát een gave reis! Veel plezier nog!

Marilyn

Wat leuk en gezellig om jullie ervaringen te lezen. Wat hebben jullie toch een supermooie reis uitgestippeld. Geweldig.
Geniet er nog maar lekker van. Xx

Monique en Rob.

Om jaloers op te worden zo'n reis. Het is jullie van harte gegund. Ik vind het geweldig om op deze manier jullie reis mee te mogen maken. En dat je na 3 weken moe bent van al die indrukken snap ik heel goed. Een herinnering voor het leven. Je zal er nog vaak aan terugdenken. Xxxx